Vysílání nabité hudbou a informacemi o Skandinávii každý čtvrtek v sudém týdnu od 18 hodin na www.radior.cz!
Další vysílání již 17. května!
ARCHIV VYSÍLÁNÍ zde!

pátek

Téma týdne: O skandinávském, především švédském filmu


Ve vysílání jsme vám slíbili, že všechno, co bylo řečeno, najdete i ve formě písmenkové. Tak tedy...!

 



Když přišli bratři Lumierové s filmem na konci 19. století, netušili, jaký fenomén tím vyvolají. Jejich otec dokonce odmítl přístroj doličný prodat, protože podle něj stejně neměl žádnou komerční hodnotu. To se ale pletl, protože o pár let později se filmu začali věnovat i na severu.


Na počátku 20. století se tak nepříliš velké Dánsko propracovalo dokonce na třetí příčku tehdejší světové filmové produkce. Na kontě měli ročně nějakých 400 filmů. V eroticky dusných filmech často hrála prim nějaká femme fatale ničící muže svou ženskou silou. Nepředstvaujte si ale osudovou žena amerického happy endu. Ta dánská totiž byla nesmlouvavá. Idolem a hvězdou tohoto období byla Asta Nielsen. Precizně ovládala gesta, mimiku a umění vyjadřovat se drobným detailem.

Asta Nielsen ve filmu Hamlet z roku 1920



Osobností této doby, na kterou bychom neměli zapomenout, protože sehrála významnou roli v této branži, byl Carl Theodor Dreyer. Jeden čas žil příznačně v Německu, kde si dánský film de facto držel monopolní postavení. svoje nejslavnější dílo Utrpení panny orleánské však natočil v Paříži; Podobně jako jeho švédský kolega Victor Sjöström si hodně dával záležet na detailech, výrazech.

Ještě zmiňme, že v 60. letech vznikl pod taktovkou Henninga Carlsena jeden z nejzásadnějších skandinávských filmů vůbec, a to Hlad. V adaptaci Hamsunova románu, zobrazujícího věrně společenskou situaci na přelomu 19. a 20. století, si chudého spisovatele zahrál známý Per Oscarsson.

Norská kinematografie byla ještě v meziválečném a poválečném období trochu nesmělá a jako témata si volila hlavně odboj a válku, snad jako určitou formu terapie. Mezinárodně známým se stal film Bitva o těžkou vodu, vycházející ze skutečných událostí. Režie se ale konečně postupně ujaly i ženy, jako příklad uveďme Lailu Mikkelsen a Anju Breien.


Norští filmaři pak často pracovali bud' pro televizi nebo v reklamě, popřípadě v dokumentárním filmu, protože možnost a příležitost věnovat se filmu na plný úvazek měl jen málokterý. Kromě nevelkého mnořstvá hraných filmů byly v Norsku na dobré úrovni filmy dokumentární, např. dokumenty Thora Heyerdahla Ve znamení Kon-Tiki. Zrovna o něm a jeho výpravě před nedávnem vznikl zajímavý celovečerní film Kon-Tiki - Severský filmový podzim nám jej tu představil.



Finská kinematografie nelpí na zobrazování válečných úzkostí, naopak se pouští do přírodních melodramat, v nichž je nejčastěji k vidění nějaká lepá děva sedící na břehu jezera a smáčející si tvář v slzách kvůli svému nemanželskému dítěti. V sedmdesátých letech se přitvrdilo a na svět se dostal film Země je hříšná píseň pojednávající drsně o poněkud animálním životě a lásce mladé dívky; lidská pudovost je zde zobrazena ve své nevětší prostotě a dost často i hnusotě.

Nejznámějším islandským režisérem je Friðrik Þór Friðriksson. Debutový film Děti přírody mu vynesl nominaci na Oscara! Jinými úspěšnými snímky se staly filmy Dny kina a především Andělé všehomíra.

 Ukázka z filmu Andělé všehomíra


A teď se podívejme na zoubek švédské kinematografii. Švédové v meziválečném období částečně přejímali západní vzory s větším či menším úspěchem, točili filmy s jistou dávkou mystické romance a s demokratickým podtextem, čerpali samozřejmě ze svých ság a bájí, a tím pádem neopomínali ani zdůraznit krásu a krutost přírody.

Tehdy bychom zastihli v plné práce dva zásadní skandinávské filmaře - zmíněného Victora Sjöströma (který bude mít v budoucnou zjevný vliv na Ingmara Bergmana) a Mauritze Stillera. Byli hlavními režiséry švédské společnosti Svenska filmindustri, pro kterou je objevil Carl Magnusson; jsou to jména, která jistě ještě někde potkáte, pokud budete po historii filmu dál pátrat. Řadily se k vůdčím osobnosti 20. let, pod jejich taktovkou vznikly filmy jako Poklad pana Arna (1919, Stiller), Gösta Berling s Gretou Garbo (mimochodem, společnost Svenska koupila práva na adaptace všech děl Selmy Lagerlöfové), nebo Vozka smrti (1920, Sjöström), velmi úspěšný, jeden z nejvýznamnějších němých snímků vůbec.
Ukázka z Mauritze Stillera


Pak ale pana Stillera, Sjöströma i uhrančivou Gretu Garbo pohltil Hollywood a točilo se v podstatě pouze pro lokální potřeby. Ke zmrtvýchvstání došlo až po druhé světové válce s příchodem Ingmara Bergmana na plac.

Po šoku z II. světové války se opět začíná filmovat. Zatímco je pro Dánsko proti původnímu postavení toto dějinné údobí spíš časem příslibů a doufání, Švédsko se vrací na mezinárodní trh. Za zmínku rozhodně stojí jméno Arne Sucksdorf, jenž skoro s dokumentární přesnosti filmuje své okolí, ať už jde o hemžení se ve Stockholmu nebo nedotčenou přírodu. A v roce 1951 převedl Alf Sjöberg na filmové plátno Slečnu Julii, typický švédský filmový námět.

Zlomovým rokem se stal rok 1957, kdy se na filmovém festivalu v Cannes promítala Sedmá pečeť Ingmara Bergmana. Bergman tehdy nebyl žádným začátečníkem, měl za sebou už téměř dvacítku různých filmů a pokusů. 



Bo Widerberg si ale Bergmana vzal na paškál, protože Bergman v podstatě pohltil tehdejší filmovou scénu. Wideberg se chtěl vybojovat prostor pro novou generaci, protože jméno režiséra Sedmé pečeti a bezpočtu dalších filmů se stalo takřka synonymem pro švédský film a vlastně jím stále tak trochu je. Bergman podle Widerberga zobrazoval lidi jako usoužence v dialogu s Bohem; sám tvrdil, že by film měl podávat reálný obraz. Pokud tedy jste milovníky krásného obrazu, pak byste se na tato jméno měli zaměřit. Z Widerbergovy tvorby zkuste například Elvíru Madiganovou, příběh lásky provazochodkyně a oficíra, kde se mluví jen pomálu, protože všechno dostatečně vyjadřuje hudební kulisa. 
Bo Widerberg spolupracoval s kameramanem Janem Troellem. Ten se později pustil i do režírování, ale dodnes si většinu scén točí sám. Troellovi Vystěhovalci vás zase uvedou do doby, věku devatenáctého, kdy se Švédové vydávali hledat štěstí do Ameriky. Krásný je ale i snímek Věčné okamžiky Marie Larssonové pojednávající o životě jedné ženy, které výhra fotoaparátu změní pohled na svět.



Na provokatéra Vilgota Sjömana také nesmíme zapomenout. Jeho filmy se nevyhýbají všemožným až skoro pornografickým narážkám (ale pozor, o žádnou pornografii vlastně vůbec nejde), vysmívají se tradiční morálce. Sjömanovo jméno je známé ve spojení s dvoudílným fiktivnědokumentárním snímkem Jsem zvědavá, kde ukazuje, že otevřenost švédské mládež se odráží nejen v sexuání rovině, ale také v postoji ke světu a politických názorech. V poměrně otevřeném a tehdy šokujícím snímku zazářila Lena Nyman a sám režisér tu hraje jednu z vedoucích postav, sám sebe. Krátkou scénu tam má mimochodem i Olof Palme, což tehdy také poněkud pobuřovalo.


Dnes je v zahraničí švédská kinematografie reprezentovaná řadou tvůrců z bývalého okruhu Bergmanových spolupracovníků. Byli to třeba kameraman Sven Nykvist, Max von Sydow a Erland Josephson a herečky Bibi Andersson nebo Liv Ullmann

Z režisérů, kteří se rozhodli se vydat do světa, uspěl Lasse Hallström. Filmy Co žere Gilberta Grapea, Pravidla moštárny nebo Čokoláda jistě znáte. Ještě než odešel, ale natočil film Můj život jako pes, ten je ještě švédsky, a patří ke klenotům švédské kinematografie.



Na koho ještě nesmíme zapomenout je Roy Andersson. Režisér, jehož poněkud groteskní filmy chytnou za srdce, protože bez příkras pojednávají o lidství. Naprostým obligatoriem jsou Písně z druhého patra a volně navazující Ty, který žiješ.



Bergmanem současnosti je někdy nazýván Lukas Moodysson. Jeho filmy oscilují mezi experimentem a náladotvorným filmem. Lukas Moodysson prostě rád zkouší nové věci. Zatímco Fucking Åmål nebo Společně jsou docela milé filmy o dívčí lásce a hippiesáckém období ve Švédsku, Díra v mém srdci, Lilja 4-ever nebo Container ve vás asi zanechají jistou pachuť. I Moodysson ale pronikl do Ameriky, natočil tam Mamuta s Gaelem Garcíou Bernalem. Jeho posledním filmovým počinem je snímek o dětských punkerkách We are the best!


 


Filmů, které stojí za to, jsou mraky, a každý rok vzniká spousta dalších zajímavých snímků. Momentálně si tedy asi pod pojmem severský film velké procento lidí představí Lisbeth Salander, ale věřte, že pokladnice filmová toho skrývá mnohem, mnohem víc!

Žádné komentáře:

Okomentovat